En moring kan du enkelt legge ut selv. Med litt god planlegging og med hjelp av oversikten under, så får du med deg alt du trenger på én levering. Du må gjerne ringe oss eller besøke en av våre butikker så skal vi hjelpe deg å finne rett utstyr og riktig dimensjonering.

Oversikt over hvilket utstyr du trenger

  • Moringsring
  • Moringstau fra ringen og opp til bøyen
  • 2 x kause og sjakkel for å feste tauet til moringsringen og til bøya
  • 4 x Vaierklemme, bruk dobbel sikring både oppe og nede
  • Liten bøye for å holde moringstauet oppe fra bunnen
  • Sikringstau fra bunnen av bøya gjennom toppringen
  • Blokk
  • Tau fra land til bøya, gjennom blokken og til båten.
  • Sikringstau fra bunnen av bøya gjennom toppringen.
    Dersom du kan spleise kan du feste tauet selv i bunnen av bøya og til blokka uten å bruke kause. Du kan også velge å sette inn en kause i begge ender av tauet og feste med en sjakkel i begge ender. Det gir mindre risiko for slitasje.

Moringsring

 

Spesialkonstruerte moringsringer har stor holdekraft i forhold til vekten. Dermed er de relativt enkle å få med seg i bilen, eller på tilhengeren og i båten. Moringsringen har et påsveiset feste for moringstauet.

Størrelse:
Deplasement – tonn:              Beskyttet               Ubeskyttet
inntil 0,6                                  25 kg                           40 kg
0,6 til 1,0                                  40 kg                           75 kg
1,0 til 1,5                                  75 kg                           75kg + 25 kg
1,5 til 2                                     75 kg                            75 kg + 40 kg
2, 0 til 3,0                                  75 kg                           75 kg + 75 kg
3,0 til 5,0                                   75 + 40 kg                  75 kg+ 75 kg + 75 kg

Moringstau

Vi anbefaler spesiallaget moringstau i stedet for kjetting. Tauet korroderer ikke og holder dermed mye lenger. Innvendig blykjerne gjør at det synker. Utvendig belagt med plast gjør at groe og skjell ikke så lett fester seg og gnager på taufibrene.

Tauet selges i 2 tykkelser: 20 mm med bruddstyrke 3700 kg og 32 mm med bruddstyrke 9000 kg.

Feste mellom tau og moring

Denne må være sterk, slik at de ikke er noen mulighet for at tauet løsner. Bruk en moringskause som er tilpasset tykkelsen på tauet.

 

 

Bruk 2 galvaniserte vaierklemmer til å låse tauet over kausen.

Wireklemme galvanisert 22mm

 

Hold tauet borte fra bunnen

Et par meter over bunnen kan du gjerne montere en flytedobbe slik at tauet holdes oppe fra bunnen uavhengig av høy- og lavvann. Dette hindrer at tauet ligger og beveger seg mot sjøbunnen og utsettes for slitasje eller setter seg fast. Bruk en hardplast bøye til dette, de klemmer seg ikke sammen når de senkes ned i vannet.

Feste mellom tau og moring

Feste mot bøye kan du gjøre i toppringen på samme måte som nede, med kause og 2 klemmer. Det er en enkel løsning, men den anbefales ikke. Det er sikrere å gjøre som på tegningen, med et sikringstau fra bunnen av bøya som løper fritt gjennom toppringen.

Fortøyningsbøye med jern

Disse finnes i mange varianter, med lange jern eller korte, skumfylte eller luftfylte, og i mange størrelser etter hvilket behov du har. Viktig at du ikke fyller med for høyt trykk, luftfylte forankringsbøyer lages i myk plast uten armering, og skades av høyt lufttrykk.

Ringen i bunnen av bøyen er som oftest festet med en mutter eller sikret med splint. Dette er det svakeste punktet, og vi anbefaler derfor at jernet gjennom bøyen ikke er eneste forbindelse mellom båt og moring.

Fest båten i den ringen som er under vann, og bruk toppen av bøya for å dra deg inntil,
eller sørg for en sikker forbindelse mellom ringen oppe og nede, og feste båten i ringen som er i toppen.

Størrelse:

Bøyens dimensjon skal først og fremst være tilstrekkelig til at den ikke dras ned under vann når båten haler i tauet. Vi anbefaler at minst halvparten av bøya er over vann når båten ikke belaster tauet.

Tau inn til land

Fest gjerne en blokk i  bøya og la tauet gå gjennom denne.

 

Flytetau eller synketau?

Bruker du et tau som flyter, da er det enklere å få tak i det med båtshaken når du lander. Tau som flyter er som oftels laget at polypropylen (PP). Dette materialet tåler ikke sollys særlig godt, så kjøp gjerne et tau med godt UV middel. Mørk farge er alltid bedre enn lyse tau til dette formålet. Om du kjøper et billig blått PP splittfibertau så fungerer det også helt greit, pass bare på å skifte det med et par års mellomrom når sola har svekket det.

Synketau av polyester holder lenger, og under vann påvirker ikke solen tauet så mye som på overflaten. Sett en øyespleis i enden som ikke klarer å komme gjennom blokka på bøya, så kan du ta tak i løkka (øyet) når du passerer bøya på vei inn til brygga.

Dimensjonering:

Størrelser og dimensjonering er kun vår anbefaling. Du har selv ansvar for å vurdere hvor værutsatt din båt ligger, hvilke bunnforhold det er og hvor kraftig moring som behøves. Er du i tvil så gå opp i dimensjoner og vekt. Fortøy for storm!

 

 

http://www.maritim.no

 

 

Lagre

Én tanke

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s