Her er noen enkle tips som gjelder oss vanlige båtbrukere. Husk i tillegg å ta vare på deg selv og miljøet. Bruk støvmaske når du skraper slik at du ikke puster inn støv fra gammelt bunnstoff. Samle gjerne opp bunnstoffet du skraper av båten og lever til miljøstasjonen som spesialavfall, så forurenser du ikke grunnen der båten står i opplag.

Rådene gjelder dersom du har en ny båt som ikke tidligere er stoffet, eller hvor du skal benytte samme type bunnstoff som tidligere. Før du stoffer bør du bruke en primer som er tilpasset skrogmaterialet og det bunnstoffet som skal benyttes.

Kobberstoff (mykt bunnstoff)

For saktegående båter inntil ca. 15 knop. Benyttes ofte på trebåter. Bunnstoffet inneholder kobber, og bindemiddelet løser seg gjerne opp samtidig med at giften forsvinner ut i vannet. Kan ikke slipes, og kan ikke overmales med andre typer bunnstoff uten å bli påført et mellomstrøk med primer. Kan ikke brukes på aluminiumsbåter.

Fordeler:

  • Lav pris

Ulemper:

  • Nytt bunnstoff males over gammelt, og bygger etter hvert tykke lag.
  • Må skrapes, det tørker ut og flasser under vinterlagringen.

Tips: Skrap bort løst gammelt bunnstoff og legg på et lag en-komponent primer før du stoffer på nytt. Primeren hindrer at kobber (giften) suges opp i det gamle bunnstoffet, og dermed gjør det nye stoffet mindre effektivt.

Skrog-før-sjøsetting
Før sjøsetting
Mykt-bunnstoff-etter-sesongen
Etter sesongen. Kobberet har delvis blitt borte, og bindemiddelet har begynt å løse seg opp.

De siste årene har det skjedd endringer i fabrikkenes tilbud til saktegående båter. Det myke bunnstoffet har i stor grad blitt erstattet av rimelige selvpolerende alternativer. De er tilpasset lavere hastighet, og fungerer fint opp til ca. 15 knop.

http://www.maritim.no/mykt

Hardt bunnstoff

Videreutvikling av kobberstoffet. Bygger mindre lag. Skrap av løst stoff, legg på primer slik at giften fra det nye bunnstoffet ikke lekker inn i det gamle. Deretter legger du på nytt hardt bunnstoff. Velegnet til plastbåter av alle slag, og til seilbåter. Spesielt egnet til meget raske motorbåter, og til regatta seilbåter.  Du kan også velge å legge selvpolerende bunnstoff over det harde.

Fordeler:

  • Kan slipes slik at overflaten blir helt glatt og gir minimalt med friksjon mot vannet.
  • Poleres ikke bort ved kjøring, raske båter beholder bunnstoffet uavhengig av fart og hvor langt de kjører.

Ulemper:

  • Bygger lag som etter noen sesonger bør fjernes.
  • Man bør legge primer over gammelt bunnstoff før man legger på nytt.

 

Før sjøsetting
Før sjøsetting

 

Hardt-bunnstoff-etter-sesongen
Etter sesongen. Kobberet har delvis blitt borte, og bindemiddelet er intakt.

Selvpolerende bunnstoff

Det enkle er ofte det beste. Selvpolerende har blitt det mest populære valget for nesten alle båttyper. Selvpolerende bunnstoff slipes sakte av båten når den er i fart, slik at nytt og ferskt stoff kommer i kontakt med vannet. Kan overmales med selvpolerende bunnstoff, andre typer kan få dårlig feste. Sjekk produsentens anvisninger.

Fordeler:

  • Bygger ikke opp lag.
  • Enkel vårpuss, legg på nytt stoff dersom det begynner å bli tynt.
  •  Du slipper å bruke primer over gammelt bunnstoff når du legger på nytt.
  •  Enkelte typer kan benyttes på aluminiumsbåter.

Ulemper:

  • Det finnes bedre alternativer for regatta seilbåter og raske motorbåter. Bruker du båten mye, og kjører ofte over 30 knop slites det selvpolerende bunnstoffet raskere. Eller trenger du en superglatt bunn med minimal friksjon på en seilbåt, da er hardt bunnstoff et bedre alternativ.

 

Skrog-før-sjøsetting-selvpolerende
Før sjøsetting

 

Selvpolerende-bunnstoff-etter-sesongen
Etter sesongen. Både bindemiddel og kobber forsvinner gradvis.

Tynnfilm bunnstoff

Supertynn film som er meget glatt, inneholder gjerne PTFE (Teflon). Velegnet til seilbåter hvor fart er viktig. Kan også brukes til motorbåter. Kan generelt sett ikke overmales med annet enn tilsvarende type bunnstoff.

Fordeler:

  • Bygger ingen lag, ingen skraping er nødvendig.
  • Meget glatt, lite motstand i vannet.

Ulemper:

  • Ikke like effektivt mot groe som et selvpolerende bunnstoff
  • Pris

 

Tynnfilm-bunnstoff
Tynnfilm bunnstoff

Andre typer

Hensynet til miljø gjør at mange produsenter jobber med å utvikle kobberfrie alternativer. Foreløpig er disse alternativene som oftest dyre, arbeidskrevende eller de har dårligere effekt enn tradisjonelle bunnstoff.

Ultralyd

Dette er et godt alternativ til å forsterke virkningen av bunnstoffet, og kunne forlenge intervallene mellom hver stoffing. Det finnes effektive ultralydsendere som du limer innvendig i skroget. Disse sender ut høyfrekvente vibrasjonen som skjell og rur ikke liker, og som gjør at de i mindre grad er tilbøyelige til å feste seg på akkurat din båt.

Se våre produkter på maritim.no.

Hvis du ønsker flere tips anbefaler vi nettsidene til våre leverandører. Her finner du både YouTube filmer og linker til brosjyrer som forklarer det eller meste som handler om stoffing av båten.

Hempel bunnstoff     Jotun bunnstoff       Seajet bunnstoff    Maritim bunnstoff 

 

       http://www.maritim.no/bunnstoff

Lagre

Lagre

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s