Flaggregler

  • Man er ikke pliktig å flagge når man befinner seg i innenlandsk farvann.
  • I havn heises flagget kl. 08.00 hvis solen står opp før denne tid. Hvis solen står opp etter den tid, heises flagget kl. 09.00.
  • Flagget hales ned ved solnedgang, og ikke senere enn kl. 21.00.
  • I Nord-Norge i den mørke årstiden, fra 1. november til 28. eller 29. februar gjelder den regel at flagget skal være heist fra kl. 10.00 til kl. 15.00.
  • Når man er i utenlandsk farvann skal man bruke eget nasjonalflagg, samt flagget til det landet man besøker.
  • Det er ikke tillatt å bruke annet lands flagg som nasjonalflagg om bord i båt. Dette kan være straffbart.
  • Det Norske nasjonalflagget skal føres akter eller på babord side – hjertesiden.
  • Andre nasjonalflagg, om du besøker annet land, skal føres på styrbord side.
  • Nasjonalflagget må aldri kastes. Dersom flagget er slitt eller av andre årsaker ikke er tjenelig som nasjonalflagg skal dette brennes eller sprettes opp i sømmene slik at alle farger skilles

Kilder: NRK, KNBF, maritimstart.no, og Kongelig Norsk Seilforening

Lengde på flagg og flaggstang

Dette er en grei veiledning, men bruk ditt eget gode skjønn hva som ser pent ut i forhold til båtens høyde og fasong.

Båt:                 Flaggstang:
< 15′                50-60 cm
15′-20′             50-75cm
20′-25′             65- 100cm
25′ – 31′           75-110cm
31-35»             85-120cm
> 35′                 > 100cm

Hvilket flagg til hvilken flaggstang:

Flaggstang           Flagg
60 cm                     < 50 cm
75 cm                     50-70 cm
90 cm                    70 cm
120 cm                  90-100 cm
140 cm                   120 cm

Kvalitet

Bomull
Dette er det tradisjonelle materialet for flagg. Mykt og med klare farger. Falmer lettere enn polyester, og er ikke så slitesterkt.

Polyester
Sterkere enn bomullsflagg. Er også mindre utsatt for fukt og misfarging.

Riktige flaggmål

I lengderetningen: rød 6 del – hvit 1 del – blå 2 del – hvit 1 del – rød 12 del = 22 deler totalt

I høyden: rød 6 del – hvit 1 del – blå 2 del – hvit 1 del – rød 6 del = 16 deler totalt

Søm og overlapp på fargene

På små flagg er sømmen en utfordring. Overlappen må ha en viss bredde for å være sterk nok. På store flagg spiller det liten rolle, der er den liten i forhold til flaggets størrelse. På små båtflagg kan overlappen være  forstyrrende.  Et (dårlig) alternativ er trykte flagg, de har ingen søm.

Tråden i sømmen er også et tema. Når man har hvitt stoff som skal syes sammen med blått, ja så skifter ikke tråden farge fra den ene siden til den andre, så da blir det «feil» på en av sidene. Noen av våre leverandører velger å bruke gjennomsiktig nylontråd for å løse dette. Fargen blir da riktig, men sømmen litt svakere.

Bomull eller polyester – hva er forskjellen?

Polyester er lettere, gjerne 170g/m2. Stoffet er litt mer åpent og gjennomsiktig slik at vinden lettere får tak og løfter flagget. Fargen holder lenger, og polyesterflagget tåler litt mer lagring og fukt uten at det blir muggflekker.

Bomull er det klassiske båtflagget. Et nytt bomullsflagg har dypere og finere farger enn et polyesterflagg, og siden flagget ikke er gjennomsiktig virker fargen også klarere. Ulempen er at det falmer noe raskere. Stoffet er tyngre, gjerne 200g/m2. Tettere vev gjør bomullsflagget sterkere en et polyesterflagg, det tåler noe mer slitasje.

Polyesterflagg koster noe mindre enn et bomullsflagg.

FOR INFORMASJON OM PRODUKTER SE HER:     http://www.maritim.no/flagg

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s