Det er viktig for sikkerheten å følge med på at alle komponenter som er montert under vannlinja er i tilstrekkelig god stand til at båten kan anses som trygg.  Lekkasje som oppstår når du er langt fra land er aldri hyggelig, og konsekvensen kan i verste fall være et havari. Vår oppfordring er derfor:

Sjekk skroggjennomføringene

Messing gjennomføringer tæres over tid og blir porøse. Hvis du skraper i overflaten og de blir rødlige så kan de være modne for utskifting. Dette er kjempeenkelt når du er på land, litt verre når båten er på sjøen. Gi gjennomføringene et dunk med en gummiklubbe eller liknende så merker du om de fortsatt tåler en trøkk. Messing gjennomføringer er ikke laget for å ha evig liv, de skal byttes med noen års mellomrom.

Sjekk kranene

Kulekraner er utsatt for frostsprengning, sjekk at de ikke har sprekker, hendelen beveger seg lett og at krana åpner og lukker.

Slusekraner som har stått åpne om vinteren blir ikke frostskadet, men de har en tendens til å sette seg fast. Skru opp og igjen et par ganger og kontroller at krana stenger og åpner. Dersom spindelen er korrodert eller løsnet så kan du bevege rattet uten at krana stenger.

De kan sette seg fast når de står lenge i samme stilling. La motorens kjølevannsinntak være åpent, så glemmer du ikke det når du starter opp båten på vannet.

Sjekk alle vanninntak etter sjøsetting, at ingenting lekker. Husk at alle slanger under vannlinjen skal ha doble slangeklemmer.

Kompositt materialer

Maritim anbefaler at det benyttes gjennomføringer i kompositt, disse korroderer ikke og påvirkes ikke fra krypstrøm fra land eller andre båter. I tillegg tåler de både frost og varme.

 

Metall

Ingen vanlig benyttede metallegeringer har evig liv i saltvann. Enten det er syrefast stål, vanlig messing eller CR/DZR messing, så er det noen ting man må passe på.

Kort fortalt:

Messing: Sinkutfelling gjør at gjennomføringene kan bli porøse og svekkes.
Syrefast stål: Gropkorrosjon (pit corrotion) kan lage bittesmå hull.
Landstrøm og feil jording av elektriske anlegg kan sette fart i tæringen.

Den moderne løsningen heter kompositt – tæres ikke, upåvirket av krypstrøm og tåler frost.

/ Maritim Båtutstyr

http://www.maritim.no

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s